Навчальний предмет. Фізика 10 клас
Розділ. Механіка
Тема. Умова рівноваги тіла, що має вісь обертання. Момент сили. Центр
тяжіння.
Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.
Автор Бондар Ірина Григорівна,
вчитель фізики, астрономії, інформатики Васильківського навчально-виховного
комплексу «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»
№ 4 Васильківської міської ради Київської області.
Програма: Збірник програм з
профільного навчання для загальноосвітніх навчальних закладах. Фізика та
астрономія.
Тема. Умова рівноваги тіла, що
має вісь обертання. Момент сили. Центр тяжіння.
Мета. Актуалізувати знання про важіль
та поглибити їх умовою рівноваги будь-якого тіла. Розвивати логічне мислення
при дослідженні явища та при розв’язуванні задач. Виховувати уважність та
спостережливість.
Тип уроку: урок вивчення нового
навчального матеріалу.
Очікувані результати: розуміння природи
рівноваги.
Обладнання: важіль, проектор, тіла:
обруч, куля, іграшка – орел
Методи навчання: пояснення,
евристична бесіда, методи індукції та дедукції, дослідницькі методи.
Навчальні проблеми: Рух поліна. Яка
рівновага у важеля?
Структура уроку.
1.
Перевірка д/з.
2.
Мотивація учіння школярів.
3.
Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
4.
Сприймання і усвідомлення учнями нового
матеріалу.
5.
Осмислення, узагальнення, систематизація знань.
6. Повідомлення
домашнього завдання
7.
Підсумки уроку
Зміст уроку.
1. Вітання з учнями озвучування
епілогу (СЛАЙД №1)
1.1.
Вид рівноваги у героїв мультфільму.
Слайд, малюнок
|
Вид рівноваги
|
№2.1
|
Стійка (при нахилі до певної межі), тіло повертається в своє
попереднє положення
|
№ 2.2
|
Байдужа (тіло залишається у тому ж положенні)
|
№ 3.1
|
Нестійка (змінить положення тіла – впаде)
|
№ 3.2
|
Стійка (повертатиметься до початкового вертикального положення.
|
№ 3.3
|
Нестійка (змінить положення тіла – впаде)
|
№ 3.4
|
Нестійка (змінить положення тіла – впаде)
|
№ 4.1
|
Байдужа (тіло залишається у тому ж положенні)
|
№ 4.2
|
Стійка (сили натягу канатів повернуть до вертикального положення)
|
№ 5.1
|
Стійка (сили натягу руки підйомного крана врівноважують силу тяжіння)
|
№ 5.2
|
Не можемо описати вид рівноваги, бо Вовк – неінерціальна система
відліку.
|
1.2.
Яку систему відліку називають інерціальною ? Пригадайте закони
Ньютона.
1.3.
Підіб’ємо підсумки: тіло знаходиться в рівновазі, якщо сила
тяжіння і сила реакції опори компенсують одна одну. Якому закону Ньютона це
відповідає? Першому.
2. Проблема кадру: (СЛАЙД №5)
2.1.
Що буде, якщо
зламається зажим підйомного крана? Труба обертатиметься.
2.2.
Якщо Вовк відпустить
одну руку? Штанга почне обертатися.
Над цим питанням
ми і будемо сьогодні працювати.
3. Тема уроку: Рівновага тіла з
віссю обертання. Центр тяжіння. (СЛАЙД №6)
4. Згідно плану:
4.1.
Що таке рівновага
знаєте, а що таке вісь обертання?
Демонстрації: кочення кулі, обертання обруча
навколо талії; рівновага іграшкового орла на пальці або на стержні.
Яка вісь
обертання в кулі? Обруча? Орла? (СЛАЙД №7)
Вісь обертання
буває миттєвою та постійною. Миттєва – вісь обертання в певний момент часу;
постійна не залежить від часу.
4.2.
Подивіться уважно послідовність кадрів мультфільму та
з’ясуйте «Що не так?». Чи дійсно поліно
попаде у Вовка? Ні, воно вдарить Зайця. (СЛАЙД №8-10) завдання додому:
дослідіть, при якій умові поліно летітиме в який бік.
4.3.
Що є віссю обертання поліна? Край столу (СЛАЙД №11)
4.4.
Чому поліно саме не падає зі столу? (центр тяжіння
знаходиться на столі). З’ясуємо, що таке центр тяжіння (СЛАЙД №12) та центр мас
(СЛАЙД №13).
4.5.
Чи може Заєць вдарити з такою силою, що поліно навіть не
підніметься? (так, при певній силі?) (СЛАЙД №14)
4.6.
А як визначити цю силу?... Лише першого закону Ньютона не
достатньо.
4.7.
Пригадаймо важіль
(СЛАЙД №15) Важіль – тіло, яке має вісь обертання, розташовану у центрі мас.
Важіль має байдужу рівновагу.
4.8.
Що має кожен важіль?
Плече. До цього моменту ми розглядали важіль як стержень. А тепер розглянемо
будь яке тіло, яке має вісь обертання, що проходить через центр мас. (СЛАЙД №16) Додамо поняття плече сили, як
найменшої віддалі вісь осі обертання до лінії дії сили.
4.8.1. Пригадаймо з 8-го класу що
таке момент сили, врахування напряму дії сили. Одиниці вимірювання моменту сил та
умову рівноваги важеля. (СЛАЙД №17, 18)
5. Закріплення:
Приклад розв’язування задач (СЛАЙД №19)
6. Завдання додому. §29-30
п.1-3; Задача на аркуші. (СЛАЙД №22)
Маса поліна 2 кг,
довжина 40 см. Поліно виступає на 10 см над краєм столу.
З якою силою і в якому напрямі потрібно
вдарити поліно, щоб…
1) воно полетіло в вправо.
2) його правий кінець не тиснув на стіл?
7. Пригадайте вислови (СЛАЙД №21)
як ви думаєте, який їх зміст.
Підсумуємо
вивчене:
Умовою рівноваги
тіл в інерціальних системах відліку є рівнодійна сил та алгебраїчна сума моментів сил мають бути
рівні нулю.
Які бувають вісі
обертання?
Якщо сила діє на
центр мас як рухається тіло?
Я дію на центр
мас м’яча, а він не сунеться а котиться. Тут, що вивчені закони не діють?
(виникає сила тертя – рівнодійна нулю не дорівнює, сила має момент сили)
Розглянемо
домашні задачі. З’ясуйте де будуть розміщені вісі обертання для кожного
випадку? Які діють сили та які будуть плечі ? Силу тяжіння, яка діє на поліно
прикладаєте до центру мас, та розглядаєте дві сили – прикладену та силу
тяжіння.
Коментарі
Дописати коментар